Inspirators

===================

Strategie [M. Porter] is het nemen en uitvoeren van beslissingen die je een unieke positie bezorgen in de markt en leiden tot bovengemiddelde winstgevendheid (waarde).

Laat je niet verleiden tot het niet maken van keuzes omdat er bijvoorbeeld geen acute noodzaak is (het gaat toch goed zo?!) of omdat er voldoende mogelijkheid is tot groeien. Kies de wedstrijden die je zeker gaat winnen.

Mintzberg vult Porter aan over strategie. Strategie draait om algemene richting met daarbinnen ruimte is voor experimenten.

===================

Marketing [Kottler] zijn geen reclametrucs maar een menselijke activiteit gericht op het voorzien in behoefte en verlangens door middel van ruilprocessen”.

Jerome McArthy heeft de 4 P’s (weet u ze nog?!) uiteengezet. Maar zijn ze in uw organisatie in samenhang goed uitgevoerd.

===================

It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent, but the one most responsive to change [Charles Darwin].

===================

Geld stroomt niet naar mensen die hard werken maar naar mensen die waarde toevoegen.

===================

In het boek van Covey [1989] worden 7 gedragen beschreven[The 7 habits of highly effectieve People] waaronder de volgende twee:

  1. Denk in termen van Win/Win en niet in Win/Verlies. Wederzijdse afhankelijk ontstaat  als je niet denkt in termen van concurrentie maar in gezamenlijk winnen.
  2. Probeer eerst te begrijpen en dan begrepen worden.

===================

 Het verschil tussen “Goed” en “Fantastich!” functioneren is de zoektocht naar de combinatie tussen Passie, Talenten en Economie (geld verdienen) [Collins].

Covey vult dit aan met conscience (geweten) en needs.

    Collins beschrijft in zijn boek “Good to Great” 5 niveaus:

  1. Veelbelovende medewerker met talent, kennis vaardigheden en een goede werkhouding
  2. Goede medewerker met capaciteiten en helpt mee met doelen realiseren
  3. Competente manager kan organiseren en realiseert efficiënt de juiste doelen
  4. Effectieve leider zorgt voor duidelijke visie en commitment.
  5. Niveau 5 manager heeft de focus op langdurig succes. Het karakter van dit type manager is bescheiden, ambitieus, honger naar geld verdienen voor de stakeholders en vastberaden.

===================

Reenginering [Hammer, 1990], het fundamenteel opnieuw bedenken en radicaal herontwerpen van bedrijfsprocessen, met als doel dramatische verbeteringen te realiseren op de belangrijkste prestatie indicatoren zoals kosten, kwaliteit, snelheid en service”. Ofwel begin opnieuw.

===================

Acht basisprincipes van een bovengemiddeld presterende organisatie [Peters, 1982] een publicatie “In search of excellence” met Bob Waterma

  1. Focus op Actie, experimenteer!
  2. Focus op de Klant
  3. Ruimte voor Autonomie en ondernemerschap
  4. Hogere Productiviteit door focus op medewerkers (HR)
  5. Gedreven door praktische waarden
  6. Focus op je core business (daar waar je bovengemiddeld op scoort!)
  7. Simpele organisatie en een kleine staf
  8. Tegelijk los-vast werken

===================

Theory of constraints van Goldratt [1984] wordt de beperkingentheorie beschreven.De doorvoer wordt binnen iedere organisatie beperkt door slechts 1 zwakke schakel. Door de focus te leggen op deze bottleneck kan de gehele productie verhoogd worden.

===================

Einstein: “Met logica kom je van A naar B, met verbeelding kom je overal…….”   en “Fantasie is belangrijker dan kennis”.